Évzáró

2019 június 19 - 09:38:49 | Szutor Sándor

Fordított nap…

2019 június 19 - 09:38:37 | Szutor Sándor

vagyis megint itt a tanév vége

Minden tanévben az utolsó tanítási napok egyikén fordított napot tartanak az iskolában. Így volt ez az idén is. A nyolcadikosok tanítottak, igazgatót választottak ,a pedagógusok pedig leckét írtak és feleltek. Nagyon szoros küzdelemben az igazgatóválasztást Németh Sándor nyerte, helyettese Varga Nelli lett. Az iskolai SZMK jégkrémet ajándékozott diákoknak és tanároknak, ami nagyon jókor jött a forróságban. Köszönjük!

Planetárium Szentkirályon

2019 június 19 - 09:37:33 | Szutor Sándor

Mobil planetárium látogatott a szentkirályi iskolába június 11-én.
A planetáriumi élmény minden szinten adott volt, hiszen a felfújható planetárium formája is igazodott a megszokott csillagvizsgáló-külsőhöz. A gyerekek részére valósághűen elevenedtek meg a Naprendszerben található bolygók, holdak,üstökösök,galaxisok és távoli csillagködök.
Minden tanuló életkorának megfelelő előadást láthatott, így remélhetőleg ismereteik is gyarapodtak a témában.

Határtalanul Torockón és környékén

2019 június 04 - 11:20:37 | Szutor Sándor

1. nap
Április 27-én hajnalban indultunk Szentkirályról egy nagy busszal, majd felvettük a nyárlőrinci hetedikeseket és velük együtt vágtunk neki a hosszú útnak. Az első erdélyi területen lévő település mellyel megismerkedtünk Nagykároly volt. A Károlyi kastélyt néztük meg először. Ott találkoztunk az idegenvezetőnkkel, aki a négy napon végig velünk volt.
A vár egy részében ma múzeum és könyvtár működik.
Ebben a városban, az Aranyszarvas fogadóban látta meg először Petőfi Sándor Szendrei Júliát. Az ő szobrukat is megnéztük a főtéren.
Utazásunkat folytattuk Érmindszentre, ahol Ady Endre szülőházát kerestük fel. A három helyiségből – konyha, tisztaszoba, hálószoba – álló épületben láthatók a család régi bútorai. A szülőház 1953-ban leégett, de visszaállították az eredeti állapotát. 1900-ban bővült a telek az új házzal, amely nagyságrendekkel nagyobb kényelmet biztosított a család számára. Öt látogatható terme számos eredeti állapotban megőrzött tárgyat őriz.
Ezután Zilahra utaztunk Wesselényi kollégiumot néztük meg, erre a kollégiumra emlékszik Ady az „Üzenet egykori iskolámba” című versében. A kollégium előtt található a költő szobra.
Tovább utazunk a szállásunkra, Torockóra.
2. nap
Reggeli után megismerkedtünk Torockó központjával, és megnéztük a néprajzi múzeumot. Torockó az egyik legszebbnek tartott erdélyi település. Különös figyelmet érdemel gazdag népviselete, hímzései és bútorfestészete, valamint az 1870-es évek tűzvészei után épült szász stílusú "fehér házai". A falu mellett 1130 méter magasra tornyosul Erdély egyik legjellegzetesebb sziklatömbje, a néphit szerint emberalakot megmintázó Székelykő. Torockó, Erdély egykori legjelentősebb vasműves központja ma a Világörökség része. A falu ékességét jelentő kétablakos fehér házakat az UNESCO évente anyagi támogatásban részesíti, karbantartás céljából. Torockó főterén található a Néprajzi Múzeum, amelyben a falu ékességeit, a festett bútorokat, a háztartási eszközöket, a keresztszemes és rámán varrott kézimunkákat, a népviseletet, a vasművességhez használt tárgyakat és régi fényképeket tekintettük meg.
Ezután Kolozsvárra indultunk, ahol a központban sétálva megismerkedtünk Mátyás király szobrával és szülőházával, elsétáltunk a Farkas utcai református templomhoz, és megnéztük a templom közelében található Szent György szobrot.
Tovább utaztunk Tordára, ahol a sóbányát néztük meg. A sóbánya napjainkban turisztikai központ, gyógyhely.
A barlang régi kamráiban nyaranta fürdésre is lehetőség nyílik. Ha csak gyönyörködni szeretnénk a természetalkotó erejében, megtehetjük azt a Rudolf tárna észak-nyugati oldalán látható óriási sócseppkövek lenyűgöző formáin. A furcsa alakzatok akár három méteresre is meg tudnak nőni, aztán a földre zuhannak saját súlyuktól fogva.
A sóbánya meglátogatása után majd egy könnyű túra keretében a Tordai hasadék sziklái között sétálunk.
3. nap
Ezt a napot, csak a természetnek szenteltük, pontosabban a természetjárásnak. Busszal elutaztunk a közeli Torockószentgyörgyre és felmásztunk a Torockay vár maradványaihoz. Gyönyörű kilátás tárult elénk.
Innen visszamentünk Torockóra és egy kis pihenő és kürtőskalácsozás után elindultunk a Székelykőhöz. A Székelykő Torockó mellett 1130 m magasra tornyosul. Erdély egyik legjellegzetesebb sziklatömbje, a néphit szerint emberalakot formáz. Torockón kétszer kel fel a Nap: miután felbukkan keleten, egy időre eltűnik a Székelykő méltóságteljes sziklatömege mögött, majd onnan kikerülve újabb napfelkelte tanúi lehetünk.
A hosszú túra után este még elmentünk a főtéren található Kis Szent Teréz Gyermekotthonba. Olyan gyerekek élnek itt, akiket a szüleik nem tudnak megfelelően nevelni. Iskolai szünetekben hazamehetnek a szülőkhöz, de bent is maradhatnak, ha akarnak. A kertben növényeket termesztenek és állatokat is tartanak. Vittünk nekik ajándékokat, főként tartós élelmiszereket, édességet és a nyárlőrinci Olympos cég is küldött nekik üdítőket.
Este még jót sétáltunk a faluban, ajándéktárgyakat vásároltunk és fociztunk a lejtős köves utcán.
4. nap
Összecsomagolás és reggeli után elindultunk Nagyenyedre, hogy megnézzünk a Bethlen Gábor kollégiumot. Az iskola történelmét számos irodalmi alkotás dolgozta fel. Talán legismertebb közülük Jókai Mór regénye, „A nagyenyedi két fűzfa” . Körbesétáltunk az udvaron és felmehettünk az emeletre is, ahol régi tablókat nézegettünk.
Innen Gyulafehérvárra mentünk. Gyulafehérváron megnéztük a székesegyházat, melyet Szent István alapított. Ez a székesegyház az erdélyi püspökség, majd az 1991-ben érsekség rangjára emelt főegyházmegye széktemploma. 1991 óta az épület a Gyulafehérvár történelmi központja helyszín részeként a Világörökség javaslati listáján szerepel.
A székesegyház főbejáratától balra a kórust tartó első oszlop előtt Fráter György sírja látható. A déli mellékhajó nyugati részében a Hunyadiak sírjai, illetve azok maradványai láthatók. Koszorút helyeztünk el a Hunyadiak sírjánál.
Következő megállónk Déva volt. Déva vára egy 250 méter magas sziklán helyezkedik el. Évtizedekig romos állapotban volt, az utóbbi pár évben újították fel. Felvonóval jutottunk fel a bejárathoz, majd sétáltunk a felújított részeken. Szép kilátás nyílott a városra és a Maros folyó kanyarulatait is láthattuk. Ennek a várnak az építéséhez fűződik a Kőmíves Kelemenné népballada.
Csepergő esőben indultunk tovább Aradra, ahol az aradi vértanuk kivégzésének a helyét keressük fel. Az aradi Szabadság-szobor Zala György alkotása, amelyet 1890-ben avattak fel Aradon. Szakadó esőben értünk oda és egy koszorút helyeztünk el vértanúink emlékhelyén. Emlékezetes és hasznos négy napot töltöttünk Erdélyben.

Betekintés a rendőrök munkájába

2019 június 04 - 11:10:23 | Szutor Sándor

Május 31-én az 5. osztályos tanulók rendőrségi nyílt napon vettek részt Lakiteleken. A program a helyi általános iskola udvarán kezdődött, ahol a gyerekek közelebbről is megismerkedhettek a rendőrség és tűzoltóság szolgálati járműveivel, valamint megtekinthették azokat az eszközöket, amelyeket ezen hivatás képviselői nap mint nap használnak. Ezt követően a program a Művelődési Házban folytatódott, ahol Koblusitzky György, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem nyugalmazott adjunktusa tartott egy nagyon érdekes és hasznos előadást, melynek során a droghasználat súlyos következményei mellett a túlzott alkoholfogyasztásra és a diszkóbalesetekkel kapcsolatos veszélyekre is rámutatott. Tette mindezt színes fények, zenei effektek kíséretében, és ezáltal laza, kötetlen hangulatban. Bízunk benne, hogy az itt elhangzott tények sokáig elrettentő példaként szolgálnak fiataljainknak.
Bimbóné Ádám Mónika
Comments are turned off for this item | Up! | Nyomtatóbarát változat

Csúfol, piszkál, kötözködik, zaklat…

2019 június 04 - 10:22:05 | Szutor Sándor

Csúfolom, piszkálom, kötözködöm, zaklatom.
Velem teszik, én is teszem.
Korunk egyik lényeges problémája, az iskolákban, gyerek-közösségekben napi szinten érinti a gyerekeket. Sodródunk, kirekesztődünk, süllyedünk, vagy teszünk érte, hogy megállítsuk ezt a folyamatot? Csak rajtunk áll.
S hogy ennek mikor is lesz vége, hogyan is lesz vége? Mit tegyünk, és mit tehetünk?
Ilyen témájú rendhagyó órán vettek részt felső tagozatosaink május 15-én a Szentkirályi Könyvtárban. Az irodalmi művekre épülő előadás a „Tiszakécskei Arany János Művelődési Központ és Városi könyvtár szolgáltatásainak fejlesztése a közoktatás céljainak szolgálatában” című pályázat keretében valósulhatott meg.
Radics Józsefné könyvtáros rövid történetek felolvasásával, segítő kérdés-feleletek sorozatával gondolkodtatta el tanulóinkat. A téma nekik való volt és érdekes. Másfél órás fegyelmezett csend és figyelem övezte az előadást. Szemmel láthatóan élvezték és érezhető volt jótékony hatása e könyvtári órának.
Reméljük, hogy ezek a tapasztalatok, melyekkel gazdagodtak, tartósnak bizonyulnak, és a gyerekek cselekedeteibe is beépülnek.
(Szabóné É.A.)

Háry János kalandjai

2019 június 04 - 10:20:17 | Szutor Sándor

Iskolánk alsó tagozatos diákjai vettek részt 2019. május 28-án a Hírös Agóra – Ifjúsági Otthon által szervezett III. Thália szekere című programsorozaton, melyen Kodály Zoltán zeneszerzőnk Háry János című daljátékával bábelőadás formájában ismerkedhettek meg tanulóink. A előadó vicces hazugságmese elmondásával szórakoztatta a gyermekeket. Közös daltanulás keretében megismerkedtünk a Bordal című dallal, a daljáték egyik legismertebb dalával.
A vidám hangulatú bevezetés után Háry János kalandjai című bábelőadást tekintettük meg, melyen felcsendültek a zenemű egy-egy kalandjának legjelentősebb zenei betétjei. Az előadás rövid összefoglaló formában ismertette meg a gyerekekkel a híres zenemű történetét. A színes, mutatós bábokkal és díszlettel, valamint a kellemes hangulatú előadásmóddal igazán élvezetes előadás részesei lehettünk.
Végül az előadók irányításával a két főszereplő, Háry János és Örzse ujjbábját készíthették el a gyerekek kézműves foglalkozás keretében.
Köszönjük szépen ezt az élménydús, kellemes programot!
Comments are turned off for this item | Up! | Nyomtatóbarát változat

Országos Diákolimpia Bajnoki Cím!

2019 május 31 - 07:19:18 | Szutor Sándor

A veszprémi Petanque Diákolimpia Országos Döntőjében a következő eredményeket érték el csapataink:
Diákolimpia Bajnokok:Szivás Luca,Kókai Szabó Gréta,Németh Sándor-triplett csapat-IV.korcsoport
II.helyezettek: Fábián Johanna,Keszey Réka,Dobi Leila-triplett csapat-I.korcsoport
III.helyezettek:Bimbó Ferenc,Szente Varga Edit,Pusztai László-triplett csapat-IV.korcsoport
IV.helyezettek:Ádám Dominik,Lovas Patrik,Barna Máté
Baukó Ferenc

Robotika

2019 május 22 - 12:54:16 | Szutor Sándor

Osbáth Barna a Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskola informatika tanára az EFOP-3.2.3.-17 Digitális környezet a köznevelésben pályázatban beszerzett eszközökkel (WeDo 2.0 LEGO robotkészlet, tabletek) két interaktív órát tartott iskolánkban. Az 5. osztályosoknak kerültek abba a szerencsés helyzetbe, hogy a program segítségével megismerkedhettek a robotika alapjaival (pts, programozás).
Oldal:       >>

Korábbi híreink

Meccslátogatás Szutor Sándor @ (máj 21 : 07:52) (Egyéb)
Tavaszi Kupa Szutor Sándor @ (máj 20 : 11:59) (Egyéb)
Atlétika Szutor Sándor @ (máj 15 : 08:07) (Egyéb)
Gyógyító Bocsok Szutor Sándor @ (máj 08 : 08:16) (Egyéb)
Nyuszi buli Szutor Sándor @ (ápr 28 : 16:15) (Egyéb)